Ik ben in gesprek met Anja, een bestuurder die net is begonnen in de, voor haar, nieuwe organisatie. “Ik zie dat dingen anders moeten in de organisatie, willen we op de toekomst voorbereid zijn, zegt ze. Dat is ook de opdracht die ik mee gekregen heb van de Raad van Toezicht, maar waar zou ik kunnen beginnen”?
“Wat zou je willen bereiken?”, vraag ik haar. “Wat moet er volgens jou gebeuren?” Ze vertelt dat ze wil bereiken dat de klanten en de medewerkers tevreden zijn, dat medewerkers hier graag willen werken en willen blijven bij de organisatie. En vooral dat we financieel gezond zijn.
Ze vertelt vervolgens dat ze al ideeën heeft wat er zou moeten gebeuren. En dat gaat vooral over sturen op KPI’s ontdek ik. “Wat doe je aan de verbinding met je managers en teams?” vraag ik haar. “Zou het kunnen helpen dat je ook aandacht besteed, naast het sturen op KPI’s, op het maken met verbinding met de managers en teams in je organisatie? “.
Deze vraag stel ik niet voor niets. Ook al is verbinding voor veel mensen inmiddels een jeukwoord. Ik ben me er van bewust dat verbinding een ongelofelijk geitenwollensokken gehalte kan hebben. Het woord kinkt abstract en als iets waar veel mensen inmiddels een cynisch gevoel bij krijgen. Toch is het mijn ervaring dat er in verbinding een sleutel ligt naar het oplossen van problemen en het zoeken naar oplossingen voor verandering.
Voor organisaties is het niet halen van (financiële) resultaten een trigger om in beweging te komen. Wat er vaak gebeurt is dat er naar oplossingen wordt gezocht in de bovenstroom; als we het management nou eens beter zouden toerusten, nog een scholing verzuim er tegenaan gooien voor de teams als voorbeelden. We zien de dingen die er spelen als problemen in plaats van symptomen van dat wat er werkelijk aan de hand is. We sturen alleen op de ” harde” kant.
Waar ligt dan wel de sleutel tot succes?
Het begint met het creëren van sterke relaties, met je managers, met de medewerkers, het netwerk. En ook met de omgeving. Als het hen namelijk gaat om iets waar ze om geven en waar ze verbinding mee voelen zullen ze eerder geneigd zijn om zich medeverantwoordelijk te voelen voor het zetten van stappen in de verandering.
Dan willen ze samen met jou, in de verbinding, er goed voor zorgen dat de organisatie of het team waar ze werken zich aanpast aan de huidige tijd. Je zult zien dat er naar oplossingen gezocht wordt en er creatieve ideeën ontstaan.
Het gevolg daarvan is dat klanten en medewerkers tevreden zijn. Dat ze bij de organisatie blijven. En je hebt een betrokken managementteam dat het samen met jou doet. Kortom, werken aan verbinding heeft een positieve invloed op de resultaten van je KPI’s.
Recente reacties