Grenzen stellen. Het is soms nodig, maar veel mensen vinden het lastig. Ook leidinggevenden in de zorg. Hoe komt het toch dat dat zelfs voor leidinggevenden moeilijk is?
Vaak heeft het te maken met het type mens dat voor de zorg kiest.
Ben je leidinggevende in de zorg, dan heb je waarschijnlijk niet voor niets voor je werk gekozen. Je werkt vanuit je hart en voelt liefde en passie voor het vak. Je vindt het belangrijk dat er kwalitatief goede zorg wordt gegeven aan cliënten en wilt er voor je medewerkers zijn.
Juist omdat je er altijd voor anderen wilt zijn, is de kans groot dat je niet van conflicten houdt. En dat maakt grenzen stellen lastig.
Mocht je dit herkennen, dan is het goed om je te realiseren dat je door het stellen van grenzen juist goed voor je medewerkers en cliënten zorgt. Want grenzen helpen je medewerkers namelijk met weten waar zij aan toe zijn en wat er van hen wordt verwacht.
Duidelijke grenzen stellen geeft helderheid en zorgt voor veiligheid, precies datgene wat je als leidinggevende zo graag wilt voor je team.
Dus merk je dat er over je grenzen gegaan wordt, spreek dat dan uit. Want daar is uiteindelijk iedereen bij gebaat. Jij, je team en de cliënt.
Recente reacties