De tijd waarin we ons nu bevinden vraagt een aanpassing en verandering van ons én de organisatie waarin we werken. Je bent leidinggevende of directeur en bent de laatste tijd erg bezig geweest wijzigingen binnen je organisatie. Zodat je goed voorbereid de toekomst in gaat.
Ook al begrijpen je medewerkers dat verandering nodig is, vinden ze het niet altijd makkelijk. Een aantal staat op de rem of zit in de weerstand. Maar er zijn ook medewerkers die kansen en uitdagingen zien in de verandering. Waar de een uitdaging ziet, ziet de ander bedreiging. Hoe komt dat?
In iedere situatie in ons leven, als ons iets overkomt, voelen we iets. Er kruipt een emotie omhoog als reactie op de gebeurtenis. Dit kan een gevoel zijn dat we als positief ervaren, zoals vertrouwen, blijdschap, liefde. Maar het kan ook een emotie zijn die we als negatief ervaren, zoals teleurstelling of angst. Iedereen reageert op dezelfde gebeurtenis op haar of zijn eigen manier.
Wanneer we kijken naar de gevoelens die we ervaren, komt het spectrum van emotie voort uit twee basis emoties; liefde en angst. Dit zijn twee basisgevoelens van waaruit wij allemaal handelen. Mensen in een veranderende organisatie reageren meestal eerst vanuit angst. Ze zijn bang om iets kwijt te raken, of iets te ervaren wat ze niet willen. Alweer een verandering.
Je vergeet soms dat jij als leidinggevende alleen de positieve resultaten voor ogen hebt en meestal ook de angst voorbij bent. Mocht je daar überhaupt last van gehad hebben. Je ziet alleen nog maar wat deze verandering jullie en de klant kan opleveren.
Wat je kunt doen is in gesprek gaan met je medewerkers. Vertellen dat het logisch is dat ze weerstand voelen en dat ze niet de enige zijn. Vertel ze ook dat het spannend mag zijn. Geef helderheid over het proces en de doelen.
Betrek medewerkers hierbij. Neem kleine stapjes in de verandering en vier successen. Op die manier krijgen medewerkers vertrouwen en zullen ze minder in de angst en weerstand zitten. Ondersteun je team en geef ook ruimte om elkaar te ondersteunen.
Dat is een leerproces; als het positieve en negatieve er mag zijn zul je zien dat daar de beweging om te veranderen zit!
Wil je met me sparren over veranderprocessen in je organisatie? Ik help je graag, je kunt me bereiken via info@werkenmetemmy.nl of 06-2006 1005.
Recente reacties