Je bent een leidinggevende in de zorg die veel vragen stelt aan zijn medewerkers. Dat doe je omdat je je mening wilt vormen, omdat je geïnteresseerd bent in dat wat hen bezighoudt of omdat je wilt weten waarom ze gekozen hebben de dingen te doen zoals ze die doen.
Je doet dit dus vanuit je beste intenties. En toch ervaar je regelmatig weerstand bij je medewerkers. Ze schieten in de verdediging of het gesprek gaat een kant op die jij niet snapt of die niet je bedoeling was.
Hoe komt het toch dat vragen stellen soms averechts uitpakt? Dat komt omdat je vragen voor medewerkers onveiligheid kunnen triggeren.
Wij mensen halen onze veiligheid uit ons eigen verhaal en onze eigen waarheid. Wanneer iemand je vragen stelt, moet je gaan kijken naar andere inzichten of waarheden. Dat doet iets met de veiligheid die je voor jezelf hebt gecreëerd. Dat is soms eng en roept weerstand op, want je wilt je vasthouden aan je eigen gecreëerde gevoel van veiligheid. Dat is heel menselijk.
Wat helpt is dat je vertelt wat de intentie van je vraag is. Vertel hen dat je meerdere perspectieven wilt onderzoeken om zo met elkaar tot de beste oplossing te komen. Daardoor snappen je medewerkers waarom je de vragen stelt en blijft het gevoel van veiligheid, waardoor er geen weerstand ontstaat.
Kom je deze weerstand ook wel eens tegen en heb je de behoefte om er eens samen over te sparren hoe je dit kunt aanpakken in jouw team? Je kunt me altijd bellen of appen (06-2006 1005) of mailen met jouw verhaal (emmy@werkenmetemmy.nl).
Recente reacties