We komen elkaar regelmatig tegen. Ze inspireert me, deze vrouw. En altijd hebben we een mooi gesprek, dat vaak gaat over het belang van diversiteit in organisaties, de rol van vrouwen in de top van de organisaties. Heel boeiend!
Het gesprek gaat deze keer over hoe lastig het kan zijn dat je kritische mensen om je heen hebt in het team of je organisatie. Je hebt briljante ideeën. Het liefst elke dag een ander idee waar je mee aan het werk wilt gaan. 😉 En dan heb je zo’n “luis in de pels” teamlid, je herkent ze vast wel. Zo iemand die overal wat van vindt, voor je gevoel op de rem gaat staan terwijl jij al in volle vaart op je (volgende) doel afgaat. Lastig toch of niet?
Als bestuurder/directeur heb je mensen om je heen nodig die je kritische vragen stellen. Je kunt het niet alleen er is niet één waarheid. Verduurzamen kan alleen met interne critici, dit om hoogmoed te voorkomen. Het leidt tot een resultaat waarin alle perspectieven zijn meegenomen. Het houdt je scherp en op je doelen gericht.
Een goede bestuurder heeft al zijn zintuigen open staan, heeft aandacht voor zichzelf, hoe zij/hij inspiratie opdoet en weet dat die aandacht effect heeft op haar/zijn handelen. Staat ervoor open los te laten en vertrouwen te hebben. Dat betekent ook vertrouwen hebben in jezelf, dat je het goede doet.
De grootste uitdaging is om het soms even niet te weten en daar oké mee te zijn. En ook om even stil te staan bij de medewerker die jou de spiegel durft voor te houden en je kritische vragen stelt. Wanneer je merkt dat je dit lastig vindt en tot tien wilt tellen, dan is dat het signaal om even echt te luisteren; je komt er verder mee.
Heb jij ook kritische medewerkers? Wees er zuinig op, er zijn er niet zoveel van. 😉
Recente reacties