In mijn blog van vorige week gaf ik je 6 tips over hoe jij als manager je medewerkers bij je kan houden. Hier volgen er nog 6:
- Geef je medewerkers ruimte om zich te ontwikkelen! Geef ze vertrouwen, stimuleer ze door ze autonomie te geven en stimuleer ze om zich te ontwikkelen. Geef ze voortdurend vertrouwen, luister en geef feedback. Benoem wat je ziet en geef ze tips. Het helpt om samen te zoeken naar gebieden waarin ze zichzelf kunnen ontwikkelen. Je mensen willen feedback. Het is jouw taak als leidinggevende om ze die te geven!
- Zorg voor een omgeving waar creativiteit er mag zijn. Goede leiders dagen hun medewerkers uit om met creatieve oplossingen te komen. Het samen realiseren van doelen die misschien wel onmogelijk lijken. Kijk samen wat er nodig is om de vraag van de cliënt te beantwoorden. Daarmee daag je jezelf en je medewerkers uit. En blijft het werk leuk en interessant!
- Daag je mensen intellectueel uit. Goede leiders dagen hun medewerkers uit om zaken te realiseren die onmogelijk lijken. In plaats van “gewone” saaie doelen te stellen, stellen zij doelen die de medewerkers uit hun comfortzone halen en doen er alles aan om samen met de medewerkers die doelen te halen. Medewerkers die het op hun automatische piloot doen gaan op den duur weg. Ze zoeken een andere baan waar ze wel (weer) uitgedaagd worden.
- Vertrouw je medewerkers! Stuur je medewerkers aan op basis van vertrouwen. Medewerkers functioneren op hun best wanneer ze een juiste mix van vrijheid en verantwoordelijkheid krijgen. Het geven van vertrouwen in plaats van controle is op de lange termijn duurzamer. Het zorgt voor succesvolle, flexibele en innovatieve organisaties. En dat is wat de zorg nodig heeft. Het is niet hetzelfde als je medewerkers volledig loslaten. Het is een basis. Een proces van wederzijds vertrouwen. Dat vraagt soms om een andere mindset van jou als leidinggevende en de organisatie. Het vraagt om op zoek te gaan naar een nieuwe balans tussen vrijheid en verantwoordelijkheid delen. In dit proces zul je continue met je medewerkers in contact moeten blijven over wat zij nodig hebben. Dan zie je wat er nodig is in jouw leiderschapsstijl.
- Geef zelf het goede voorbeeld. Als leidinggevende heb je altijd een voorbeeldfunctie. Sterker nog, wat er in jouw team speelt is vaak een afspiegeling van dat wat er bij jou, in het managementteam of de organisatie speelt. Een leidinggevende moet altijd het goede voorbeeld geven, zeker in tijden dat het moeilijk is en er behoefte is aan sterk leiderschap.
- Geef je mensen een toekomstperspectief! Wees helder in waar je naartoe wilt gaan met je team. Veel medewerkers hebben behoefte aan een stuk duidelijkheid naar de toekomst toe. Wanneer die uitblijft gaan veel medewerkers op zoek naar een andere baan. Bespreek met je medewerkers waar je naar toe wilt, wat de doelen zijn van het team en de organisatie. Wanneer dat onzeker is, bespreek je dát met je medewerkers. Laat ze meedenken in de dilemma’s waar je voor staat als leidinggevende en als organisatie. Zorg dat de missie en visie van de organisatie helder is en vertaal dat naar teamniveau. Deel dit en zorg dat ieders rol en taak helder is.
Doe dit voor je medewerkers en vooral ook voor jezelf!
Wanneer je dus wilt dat je beste medewerkers blijven, zul je er goed over na moeten denken hoe je ze behandelt. Behandel je ze goed dan zijn ze trouw aan jou als leidinggevende, daar heb je veel invloed op. Hun talent geeft hun een breed spectrum op de arbeidsmarkt. Je wilt er toch voor zorgen dat ze met jou willen werken.
Ben jij een leidinggevende die dit herkent? Weet dan dat jij een grote rol hebt in het ervoor zorgen dat de beste medewerkers bij je blijven. Wees positief en weet dat je zelf ook ondersteuning kan vragen in hoe je dit kan vormgeven. Wil je meer tips? Bel me dan voor een afspraak! Je kunt me bereiken via e-mail: info@werkenmetemmy.nl. Of door me te bellen of whatsappen op 06 – 20061005. Graag tot snel!
Heel treffend verwoord Emmy, ik kan het niet anders dan met je eens zijn!
Mag ik er nog een tip aan toevoegen?
Zorg voor verbinding tussen je medewerkers. Als ik ergens plezier uit haal in mijn werk -en ervoor zorgt dat ik duurzaam inzetbaar blijf- dan is het wel de samenwerking met mijn collega’s. In de zorg is daar vaak weinig aandacht voor: er is sprake van een dienstenstructuur waarbij zo efficiënt mogelijk geroosterd wordt. Gevolg: je ziet je collega’s weinig waardoor er én veel ruis ontstaat in de communicatie én je de motiverende binding mist met je collega’s.
Zorg dat medewerkers elkaar meer zien en horen, zodat ze begrijpen en voelen dat ze er samen voor staan.
Dank voor je tip Nathalie 🙂
Dank voor je interessante blog!
Dankjewel Angela 🙂